5 tips for hvordan du kan forbedre din ROAS i Google

1111111
Google Ads
Av Ragnhild Berge • 14. november 2019

Lurer du på hvordan du kan øke avkastning på annonsekronene du bruker i Google Ads? Vi gir deg 5 tips til hvordan du kan forbedre din ROAS!

Return On Ad Spend (ROAS) består av to nøkkelelementer - inntekter og annonseutgifter. For å øke ROAS, kan du derfor enten øke inntektene generert av annonsene dine eller redusere kostnadene for annonseringen din. Herunder har vi fem tips til deg:

1. Øk kvaliteten på annonsene dine

Du kan selge det mest fantastiske produktet i verden, men dersom annonsene dine er for generelle og lite inspirerende, vil du sannsynligvis ikke oppleve mye suksess med kampanjene dine. Så hva kan du gjøre for å forbedre annonsene dine?

En enkel måte er å bruke referanser i annonsetekstene dine. For eksempel:

  • “De beste vanntette høyttalere noensinne” - HiFi klubben
  • 4,9 / 5, vurdert av 5000+ fornøyde kunder.

Hvis du kjører salg eller kampanjer, kan du også gi hastighet ved å telle ned til kampanjen din avsluttes. For eksempel:

  • 50% avslag på flash-salg - siste 18 timer!
  • Kjøp nå for gratis frakt - bare 24 timer.

Greit å vite: Google har en fin nedtellingsfunksjon som du kan bruke. Du trenger derfor ikke å logge inn og oppdatere annonsen manuelt. 

2. Konsekvent og godt budskap

Sørg for at budskapet i annonsen din og landingssiden samsvarer. Dette gir kundene en bedre brukeropplevelse og kan hjelpe deg med å øke konverteringer og annonseinntekter (som igjen vil øke ROAS).

Eksempel: Dersom annonsen din sier "50% rabatt", må landingssiden din si nøyaktig det samme og IKKE: 

  • 50% avslag på spesialsalg eller
  • Varer nedsatt til 50,-

Hvorfor er dette viktig? Jo, når en kunde havner inn på siden din vil du at kunden skal begynne å handle øyeblikkelig - i stedet for å bli usikker å tenke: "Vent ... ble jeg omdirigert til riktig side?".

3. Optimaliser for mobilvennlighet og lav lastetid

Sørg for å ha mobilvennlige nettsider (test nettsiden din her) og pass på at nettsiden din ikke har for lang lastetid. Det er ingenting som er kjedeligere enn å sitte og vente på at en side skal lastes inn.

Desto lengre tid det tar å laste inn de forskjellige landingssidene på nettsiden din, desto større sannsynlighet er det for at kundene forlater siden før de har handlet.

4. Jobb med de negative søkeordene

Et annet tiltak du kan gjøre for å redusere annonsekostnadene dine er å legge til negative søkeord. Dette handler om å identifisere søkeord som gir deg klikk, men som ikke konverterer eller er relevant for produktene du selger. 

For å gjøre dette, kan du bruke søkeresultat-rapporten til Google. Her kan du finne søkeordene som ikke konverterer og legge dem til i listen over negative søkeord. Når du har gjort dette, vil du ikke lenger betale for klikk som ikke konverterer.

Les også: Har du kontroll på de negative søkeordene dine?

5. Forbedre kvalitetspoeng på annonsene dine

Det neste du kan gjøre er å jobbe med å forbedre kvalitetspoeng på annonsene dine. Verdien på kvalitetspoeng hos Google rangeres fra 1-10 og brukes for å estimere samlet kvalitet på annonsene, nøkkelordene og landingssidene dine. Hvis annonsen din får høyere kvalitetspoeng, kan det hende at du får en bedre plassering av annonsen - uten å måtte øke budet ditt.

  • Faktorene som Google tar hensyn til når de beregner kvalitetspoeng for annonsene dine inkluderer:
  • Forventet klikkfrekvens (CTR)
  • Annonserelevans
  • Relevans for landingsside

Det er forskjellige taktikker du kan bruke for å øke dine kvalitetspoeng, men hvis du vil starte med en "lavt-hengende frukt", anbefaler vi at du organiserer søkeordene dine i mindre annonsegrupper. Jo flere søkeord du bruker i en enkelt annonsegruppe, jo vanskeligere er det å sikre at annonsene dine er relevante for hvert enkelt søkeord.

Bortsett fra disse tipsene, er det også viktig å optimalisere budstrategien på kampanjene dine. Google har nå lansert nye, automatiserte budstrategier for å hjelpe deg med å optimalisere ROAS.


Ønsker du hjelp til å implementere disse tipsene? Vi hjelper deg! Ta gjerne kontakt for en uforpliktende prat.

Kontakt oss

Syns du dette innlegget var interessant?

Les flere innlegg