En spennende overgang fra media til byråverden

333
Blogg
Av Lise Komnæs Jæger • 3. juni 2019

Vi i Kalibrert er svært fornøyd med å ha fått Vilde Jensen med på laget!

Vilde kom rett fra studiene til oss. Da la hun bak seg en bachelor i journalistikk ved Nord universitet (tidligere Universitetet i Nordland) i Bodø og en bachelor i PR og markedskommunikasjon ved Handelshøyskolen BI i Bergen. Hos oss jobber hun som innholdsutvikler og digital markedsfører.

Kan du fortelle litt om dine erfaringer?

- Jeg var lenge bestemt på at jeg skulle bli journalist. Da jeg begynte på videregående fikk jeg en fantastisk lærer som virkelig oppfordret meg til å gå denne veien, så det gjorde jeg. Sommeren etter det første året på studie fikk jeg sommerjobb i avisen Firda i Førde - noe som var både spennende og utfordrende. Jeg ble virkelig kastet ut i det! Det siste året på studiet fikk jeg praksisplass i Romsdals Budstikke i Molde. Denne gangen følte jeg meg tryggere i rollen som journalist, men følte meg ikke helt "hjemme" i rollen. Etter at bacheloren i journalistikk var skrevet, begynte jeg derfor rett på et nytt studie – PR og markedskommunikasjon ved BI Bergen. Et utrolig spennende studie hvor vi det siste året fikk muligheten til å ha internship. Jeg fikk da jobb i Cox kommunikasjonsbyrå, noe som virkelig ga mersmak på det å jobbe med innholdsproduksjon. 

vildefirkant

Hvorfor endret du retning fra journalistikk til PR, kommunikasjon og markedsføring?

- Av de erfaringene jeg gjorde meg underveis på journalistikk-studie, skjønte jeg at det å jobbe i media ikke var helt slik jeg hadde sett for meg. Det har mye med at nettjournalistikken og «de raske nyhetene» (som ikke appellerer til meg i like stor grad) dominerer. Den kreative prosessen som jeg liker ved journalistikken blir ofte nedprioritert. Jeg bestemte meg derfor for å tenke nytt, og flere anbefalte meg å begynne på BI. Jeg liker de spennende mulighetene som ligger i digital markedsføring, samt hvordan utdanningene mine kan kombineres. Jobben min handler i stor grad om å nå ut med et budskap via gode tekster, bilder eller video. Som digital markedsfører får jeg også utfordret meg på å være både strategisk, rådgivende og analyserende. 

Hva er dine arbeidsoppgaver i Kalibrert?

- Jeg har veldig spennende og varierte arbeidsoppgaver. Med min bakgrunn er det naturlig at jeg er involvert i det meste innen kommunikasjonsfaget – om det handler om å produsere gode annonsetekster eller godt innhold (i form av blogginnlegg eller nyhetsbrev) for våre kunder. Under dette kommer også søkemotoroptimalisering, og jeg utarbeider både søkeordsanalyser og optimaliserer innhold på for eksempel nettsider. Jeg jobber også med kampanjekjøring, og syns det er utrolig spennende å kunne analysere og optimalisere kundene sine annonseaktiviteter. Vi i Kalibrert har jo også en blogg hvor vi jevnlig publiserer faglig stoff, og den er det jeg som har hovedansvaret for. 

Hvordan ser du på fremtiden?

- Veldig positivt! Jeg har fått meg en god jobb med hyggelige kollegaer, så jeg stortrives. I jobben får jeg både gjøre ting som jeg føler at jeg mestrer, samtidig som jeg stadig lærer nye ting og får utfordret meg selv. For Kalibrert er det også spennende tider i vente. Da jeg begynte var vi seks ansatte og nå er vi åtte, noe som er et resultat av hardt arbeid og dedikasjon. Vi har et bredt spekter av kunder – både små og store, og får stadig nye – noe som er veldig givende og lærerikt. Den digitale verdenen er stadig i endring, og vi må kontinuerlig følge med og fornye oss, noe vi i Kalibrert har stort fokus på.

Vil du lese mer om de ansatte i Kalibrert? Klikk her!

Syns du dette innlegget var interessant?

Les flere innlegg