Hvordan komme i gang med Google Shopping

Bilde1
Google Shopping
Av Ragnhild Berge • 8. juni 2018

Driver du en nettbutikk? Uansett om du har en stor eller liten nettbutikk, bør du ha på plass et oppsett for Google Shopping. Slik kommer du i gang!

Google Shopping gir deg muligheten til å tiltrekke deg flere potensielle kunder mens de søker etter varer de vil kjøpe, i tillegg til å ha kontroll på produktinformasjonen din.

Google Merchant Center

For å komme i gang med Google Shopping må du registere en Merchant Center-konto. Så hva er så Google Merchant Center? Jo, det er et enkelt nettbasert dashbord der det primære målet er å tillate bedrifter å laste opp og vedlikeholde sin egen produktinformasjon, inkludert bilder og priser, som skal vises i relevante Google Shopping-søkeannonser.

Verifisere og gjøre krav på nettsiden

Videre må du verifisere og gjøre krav på nettsiden (nettsidens URL). Dette fordi Google skal vite at du er rettmessig eier av det aktuelle nettstedet. Verifiseringen kan gjøres på forskjellige måter. Det mest vanlige er å laste opp en HTML-fil med en kode til nettsiden eller legge koden til i Google Tag Manager dersom du har det.

Opprette produkter i Data Feed

Du er nå klar til å opprette produkter i en Google-datafeed. Dette er en fil som skal registreres og lastes opp til Google Merchant Center når du har lagt til de påkrevde attributtene som gjelder for varene i varelageret ditt som du ønsker å selge.

Datafeeden kan lastes opp på forskjellige måter - enten dynamisk eller manuelt, avhengig av hvor stort varelager nettbutikken din har. Dersom du har over 100 produkter anbefales det at du laster inn dynamisk gjennom et API eller en .xml spørring.

Les også: Digital markedsføring: Vanskelige ord, enkelt forklart!

Opprette Google Shopping-annonser

Etter å ha linket Merchant Center med din AdWords-konto er du klar til å sette opp din første Shopping-annonse i Adwords.

En vanlig feil når man bruker Google Shopping, er å ha én kampanje, ett budsjett og ingen segmentering. Sørg for at du får maksimal avkastning fra Shopping-kampanjene dine og ta kontroll over trafikken din ved å ha flere, segmenterte kampanjer med separate bud og budsjetter.

Bruk informasjonen i feeden din til å underordne produktene dine og sette individuelle bud og sporinger. Kategoriser etter kategorier og nivåer som gir mening for deg, og sørg for at du har separate bud for produkter / produktgrupper med stor variasjon i pris og/eller margin.

Set campaign_priority på kampanjene dine for å fortelle AdWords hvilke produkter du ønsker å vise mest. I tillegg må du velge en budstrategi som passer med ditt overordnete mål.

Bruk RLSA (Remarketing Lists for Search Ads) på alle kampanjer for å justere bud for kunder som allerede har besøkt nettstedet ditt - det er mer sannsynlig at disse vil handle hos deg. 

SAS (Similar Audiences for Search) lar deg også by på grupper som ligner dem på "remarketing"-lister.

Hvor kan Google Shopping-annonsene vise?

Google Shopping_Kalibrert

  1. “Shopping-seksjonen" under søkeboksen.
  2. “Bilder-seksjonen" under søkeboksen.
  3. På partnersider som YouTube (husk å sette på > enable Search Partners, for å vises her)
  4.  “Shopping-resultatene” boksen til høyre for Google søkeresultatene. 

 

Les også: Shopping på Instagram? Slik kommer du i gang!

Vi hjelper deg gjerne i gang med Google Shopping! Ta kontakt for en uforpliktende prat.

Kontakt oss

Syns du dette innlegget var interessant?

Les flere innlegg