Slik øker du konverteringer på Facebook-annonsene dine

7
Sosiale medier
Av Preben Helle • 21. november 2019

Får du ikke ønsket effekt av Facebook-annonseringen din? Her er noen tips til hvordan du kan øke antall konverteringer!

Dersom du har på plass en Facebook-piksel på nettsiden din kan du få tilgang til en rekke spennende og nye målrettingsmuligheter og teknikker. Den største fordelen er at du kan optimalisere kampanjene dine for konverteringer, noe som kan øke salget eller effekten på nettsiden din.

Les også: Hvorfør bør du bruke konverteringsoptimalisering på Facebook?


Hva er en konvertering?

En konvertering er en handling som er utført på nettsiden din. Dette kan omfatte alt fra å besøke en side til å gjennomføre et kjøp.

Når du oppretter en kampanje i Business Manager velger du en målsetting (også kalt optimaliseringshendelse). Dette valget forteller annonsesystemet og maskinlæringen til Facebook hvilke resultater du ønsker å skaffe deg. Herunder kan du velge «konverteringer».

Alternativer for oppretting av annonser

Visninger av landingsside: Denne konverteringen gir trafikk av høyere kvalitet enn lenkeklikk siden en landingssidevisning bare inntreffer når siden du ønsker å sende folk til faktisk lastes.

Optimalisering for kjøp: Det er alltid fristende å gå direkte til optimalisering for kjøp, noe vi antar du bryr deg mest om. Men, reelle kjøp er imidlertid den sjeldneste typen konvertering (dessverre). Derfor anbefaler vi mer vanlige konverteringshendelser, spesielt når du er i starten med å komme i gang med å bruke pikselen for konverteringsoptimalisering. I stedet for å optimalisere for kjøp kan du heller optimalisere for lagt i handlekurv eller sidevisninger (view content). Disse hendelsene vil med større sannsynlighet føre til et kjøp senere ved smart bruk av remarketing.

Facebook Ads_Kalibrert

 

Riktig målgruppe

Gjennom et godt oppsett for sporing og måling vil du få verdifull innsikt i hvor folk forsvinner i kundereisen (salgstrakten) din.

  • Bruk egendefinerte publikum - Når du har generert nok trafikk på nettstedet, kan du opprette et egendefinert publikum som består av folk som besøker nettstedet ditt (for eksempel siste 7, 14 eller 30 dager). Det er ofte de "varmeste" kundene dine.
  • Bruk kilder for speilpublikummet - Opprett et speilpublikum fra en kilde som består av kunder som har utført handlingen som er viktig for deg (gjennomført kjøp, meldt seg på nyhetsbrev eller lignende) eller eventuelt lister med e-postadresser eller telefonnummer. Kvaliteten på kilden er viktigere enn størrelsen! OBS! Vær sikker på at du har lov å bruke denne dataen (GDPR).
  • Bruk detaljert målretting - Målretting mot personer basert på interesse og adferd, ikke bare den demografiske informasjonen, er gjerne mer effektivt for konverteringsoptimalisering. Facebook anbefaler å bruke målrettingsutvidelse sammen med detaljert målretting. Da kan annonsesystemet vise annonsene dine til personer som havner utenfor de kriteriene du velger i detaljert målretting, hvis de tror at dette hjelper med å skaffe deg flere konverteringer.

Merk også at målgruppen din bør være på minst 10.000 personer her. Det er altså viktig med en stor og bred målgruppe for at systemet skal fungere optimalt. Gjennom hele kampanjen allokerer Facebook budsjettet til det publikummet som gir best resultater til laveste kostnad.

Facebook Ads_Kalibrert

 

Velg riktig budstrategi

Facebook kan dessverre ikke si hvilke budstrategi du bør angi, men det første du bør begynne med er å finne ut hva en konvertering er verdt for deg. Da vet du nemlig hvor mye du er villig til å betale. Dette styres enten i gjennomsnitt kostnad ("målkostnad") eller som maksimum kostnad ("budgrense"). Her er det viktig å prøve seg litt frem (øk beløpet dersom du ikke får gode nok resultater). Du bør ta med den totale livstidsverdien med i beregningen; hvis du for eksempel får en ny kunde til å kjøpe noe, kan dette også føre til flere fremtidige kjøp.

Hvis du bruker en målkostnad, angir du gjennomsnittsbeløpet du faktisk ønsker eller har råd til å betale. En budgrense angir maksimumsbeløpet Facebook byr på dine vegne, og et bud er ikke det samme som hva et resultat koster. I mange tilfeller kan du betale mindre enn budet ditt. Derfor bør du vurdere å angi en budgrense med maksimumsbeløpet du er villig til å betale for enhver konvertering.

Du lykkes med konverteringsoptimalisering med litt tålmodighet og en villighet til å teste og justere underveis. Etter hvert som du finjusterer strategiene og budsjettene dine for konverteringsoptimalisering, vil du garantert få mer ut av annonsekronene dine!


Trenger du hjelp til annonsering på Facebook? Vi hjelper deg gjerne! Ta kontakt for en uforpliktende prat.

Kontakt oss

Kilde:
- https://www.facebook.com/business/help/446517335749801

Syns du dette innlegget var interessant?

Les flere innlegg