Slik sparer du tid og penger med ressurstilpassede annonser

1212
Sosiale medier
Av Preben Helle • 12. juni 2019

Lurer du på hva "ressurstilpassede annonser" er og hvordan du med fordel kan benytte deg av det? Vi forteller hvordan du kan spare både tid og penger når du setter opp annonser i Facebook sitt annonsesystem.

I Facebook Business Manager kan du tilpasse annonsens bilde eller video  til ulike formater for hver enkelt plassering på Facebook, Instagram, Messenger og Audience Network. 

Spar tid og penger

Vi anbefaler at du lar Facebook sitt annonsesystem og maskinlæring forstå hvor det er best å bruke budsjettet ditt, i stedet for at du overstyrer dette ved å plassere budsjett på spesielle annonser for hver plassering. Dette gjør at du kan spare tid, da dette er noe du bare gjør én gang ved opprettelse av selve annonsen. Det eneste du trenger for å la Facebook selv optimalisere dette, er ulike varianter av annonsematerialet som passer for de ulike plasseringene.

Les også: 3 ting du må vite om budsjettoptimalisering på Facebook

Tilpass på tvers av plasseringer

  • Bruk forskjellige "ressurser" (i betydningen av "materiell"): Du kan for eksempel laste opp et produktbilde på Facebook og bruke et annet bilde på Instagram.
  • Bruk forskjellige beskjæringer: Facebook anbefaler for eksempel et stående format for annonser i Stories, slik at bildet eller videoen dekker hele mobilskjermen. Dette vil fange folk sin oppmerksomhet, samtidig som det ser penest ut. 
  • Bruk redigerte videoer: Du kan for eksempel laste opp en kortere video som passer Facebooks Instream sitt videokrav på maks 15 sekunder. I Facebook sitt annonsesystem har du både et redigeringsverktøy og tilpasningsverktøy tilgjengelig, som gjør at du kan endre på videotekst og miniatyrbilder på tvers av plasseringer. Se Facebook sine krav til videoer her.
  • Bruk forskjellig tekst og overskrifter: Stories fungerer for eksempel best med kort tekst. 

45539012_186912048900878_6261509916054257664_n

 

Slik oppretter du en annonse:

  1. Opprett annonsen din i Facebook Business Manager og "Annonseadministrasjon" på vanlig måte helt til du kommer til "Format" på annonsenivå.
  2. Velg ett bilde eller én video (ikke huk av for dynamisk annonseinnhold) og opprett en annonse.
  3. Velg "Tilpass annonsen med plassering" og velg den plasseringen du ønsker å tilpasse annonsen til fra rullegardinmenyen. Det åpnes et vindu med alternativer i venstre kolonne, og til høyre vil du se en forhåndsvisning. Slik vil det se ut:


Venstre kolonne:

Skjermbilde 2019-05-31 kl. 13.42.29


Høyre kolonne:

61584878_454784998622855_6219639151763914752_n

 

Hvordan velge en annen ressurs på plasseringen
Trykk "+" og "last opp" for å bruke nytt innhold eller kontobilder/videoer for å bruke ressurser som du tidligere har lastet opp. Husk å filtrere etter sideforhold, høyde og bredde. Merk: Du kan ikke blande formater. Hvis du valgte et bilde som standardannonse, kan du bare endre ressursen til et annet bilde.

Beskjær for å justere sideforholdet for denne plasseringen. Du får opp alternativer som; kvadratisk, vertikalt, horisontalt eller originalt. Du kan også beskjære manuelt.

Miniatyrbilde (kun video)
Trykk "rediger" for å velge et miniatyrbilde for videoen din. Du kan laste opp et egendefinert miniatyrbilde eller velge blant de alternativene som Facebook genererer. På denne måten kan du komme unna "tekst i bildet"-regelen til Facebook, hvor kun 20 prosent av bilde kan inneholde tekst.  Merk: Det er ingen begrensning på teksten i annonser i Instagram Stories.

Les også: 5 grunner til hvorfor bedriften din bør bruke LinkedIn

Undertekster (kun video)
Du kan legge til undertekster i en videoannonse eller en lysbildeannonse for å gjøre det lettere for folk å se videoen med lyden av. Trykk på "undertekster" (bare video) for å legge til tekst og undertekst. Her kan du laste opp dine egne undertekster eller generere undertekster automatisk med Facebook sitt annonsesystem.

Tekst
Skriv inn en brødtekst for å justere teksten for den gitte plasseringen. 

Rediger bakgrunnsfarge (kun Instagram Stories)
Her kan du prøve forskjellige bakgrunnsfarger, både heldekket og gradient. Bruk tryllestaven for å automatisk velge en kompatibel bakgrunnsfarge, basert på ressursens mest fremtredende farge. Husk å trykke "lagre" når du er klar.

Nå kan du fullføre opprettingen, gå gjennom kampanjen og publisere. Annonsen din kjøres og viser forskjellige bilder/videoer til personer på forskjellige plasseringer.

Ønsker du å vite mer om annonsering på Facebook, Instagram, Messenger og/eller Audience Network? Vi hjelper deg! Kontakt oss for en uforpliktende prat.

Kontakt oss

Kilde:
https://www.facebook.com/business/help/1044825198987622

Syns du dette innlegget var interessant?

Les flere innlegg