YouTube-annonsering: Dette må du tenke på

youtube1
Sosiale medier
Av Ragnhild Berge • 20. september 2019

Har du en god video som du ønsker å bruke til markedsføring og lurer på hvilke muligheter som finnes på YouTube? Vi forteller deg om noen av viktigste metodene og hva du bør tenke på.  

Folk endrer stadig måten de oppdager, lærer om og velger merkevarer - mye takket være den digitale utviklingen. Forbrukere nås ikke lenger like lett gjennom tradisjonelle medier alene, og derfor seiler YouTube opp som en viktig annonsekanal. Måten du kan bruke videoinnhold til å tiltrekke deg nye kunder på plattformen er rett og slett unik. 

Les også: Hvorfor bør du annonsere på YouTube?

Sett et mål for videokampanjen din

De fleste bedrifter er vanligvis ute etter økt bevissthet og vurdering - og til slutt et salg eller en henvendelse. Herunder vil målgruppen deres passe inn i én av tre kategorier: ukjent med produktet ditt, vurderer produktet ditt eller klar til å handle

Begynn derfor med å sette et mål for videoannonseringen din. Måten å definere kampanjens primære mål er å vite hvor kundene dine er i kjøpsreisen, og velge målet for kampanjen som hjelper dem til neste trinn.  

Målsettinger for annonsering: 

  1. Oppmerksomhet - nå ut til nye kunder med produktet eller merkevaren din.
  2. Vurdering - treff kunder som har kjennskap til merkevaren din eller produktet ditt.
  3. Beslutning - overtal kunden til å ta en beslutning, handle eller gjøre et kjøp.

 

Hvilke annonseformat skal du bruke?

De mest vanlige annonsetypene på Youtube er Bumper Ads, TrueView In-Stream annonser og TrueView Discovery annonser

Bumper Ads er korte videoer på 6 sekunder som ikke kan hoppes over. Merkevaren og poenget med annonsen bør derfor komme tydelig og raskt frem. Målet med dette annonseformatet er å skape merkebevisshet og oppmerksomhet. 

TrueView In-Stream annonser er lengre videoer som vises før andre videoer på YouTube og i Display-nettverket, og som kan hoppes over. Annonsøren betaler kun dersom brukeren har sett 30 sekunder eller hele videoen, og annonsene brukes vanligvis for å påvirke brukeren til å vurdere et produkt eller en merkevare.

TrueView Discovery brukes også til å påvirke brukeren til å vurdere produktet eller merkevaren, men her blir annonsen også vist på steder der brukerne utforsker innhold. Dette kan være i YouTube-søk ved siden av relaterte videoer, i YouTube-søkeresultatene eller på startsiden for YouTube på mobil. 

TrueView-Video-Discovery-Ads-y-In-Stream


Målretting

Hvis du målretter videoannonsene dine mot YouTube og Google Display-nettverk, kan du kommunisere med forbrukerne i de avgjørende øyeblikkene. Med det brede utvalget av målrettingsmetoder som du kan velge mellom, for eksempel demografiske grupper, interesser, plasseringer og remarketing-lister, kan du nå ut til bestemte målgrupper ut fra hvem de er og hvilket innhold de ser på. 

Les også: 6 tips for å øke trafikken på YouTube-videoene dine

Hvilke KPI'er bør du bruke for å måle resultat?

Det er ikke nødvendigvis antall visninger som avgjør om videokampanjen din er vellykket. Her spiller målsetting en stor rolle, og det derfor viktig å ta stilling til hvilke KPI'er (Key Performance Indicators) du skal bruke for å forstå om kampanjen har vært en suksess. 

Er målet ditt å oppnå oppmerksomhet og rekkevidde? Ja, da er det lurt å se på antall visninger og unike brukere som har sett kampanjen din. Ønsker du at en kunde skal vurdere å kjøpe produktet eller tjenesten din? Da kan det være nyttig å se på visningsfrekvens (VTR) og antall prosent av videoen som er spilt. På denne måten finner du ut om annonsen din er attraktivt blant målgruppen din. 

For videoannonser der målet er beslutning eller salg kan antall klikk, klikkfrekvens (CTR) og konverteringer i form av innsendte skjema, app-installasjoner, nedlastinger av innhold, telefonhenvendelser eller salg, gi indikasjon på om annonsen din har oppnådd målsettingen.

Trenger du hjelp til annonsering på YouTube? Vi hjelper deg gjerne! Ta kontakt for en uforpliktende prat.

Kontakt oss

Syns du dette innlegget var interessant?

Les flere innlegg